تقلب‌های رایج در بازار طلا و جواهر
4 آبان 1396

تقلب‌های رایج در بازار طلا و جواهر

هر چیزی تقلبی‌اش بد است؛ طلای تقلبی از همه‌چیز بدتر! چون در کشور ما عده زیادی از مردم طلا را بیشتر به عنوان پس‌انداز می‌خرند تا زینت و وای به روزی که سرمایه زندگی کسی تقلبی از کار درآید.

هر چیزی تقلبی‌اش بد است؛ طلای تقلبی از همه‌چیز بدتر! چون در کشور ما عده زیادی از مردم طلا را بیشتر به عنوان پس‌انداز می‌خرند تا زینت و وای به روزی که سرمایه زندگی کسی تقلبی از کار درآید. پیگیری این تقلب‌ها به راحتی امکان پذیر نیست و معمولا با جمله "این طلایی نیست که من فروختم" مواجه می‌شوید! امروز دیگر اعتبار طلاها به طلافروش است و کاغذپاره‌ای که به عنوان فاکتور طلا به دستمان می‌دهند، فاکتوری که قرار است به قول خود طلافروش‌ها برایمان ضمانت به همراه بیاورد و امنیت سرمایه‌گذاری، اما وای به روزی که فاکتورها با حقایق منطبق نباشند و بی‌ربط باشند. آن وقت است که کار خریدار درمی‌آید. در پله‌های دادگاه سرگردان می‌شود تا شاید بتواند به قاضی ثابت کند طلایی که خریده، تقلبی است. هیچگاه از طلافروشی‌های بدون پروانه طلا خریداری نکنید زیرا همان فاکتور آن‌ها نیز بی ارزش است. در این نوشتار به تقلب های رایج در این بازار می پردازیم

  • تقلب در وزن

این نوع تقلب رایج ترین نوع تقلب است و فروشنده وزن طلای فروخته شده را اندکی بالاتر از وزن واقعی آن درج می کند. هنگام خرید حتما دقت کنید فروشنده می بایست یک نمایشگر برای خریدار داشته باشد. در صورت امکان یک ترازوی جیبی تهیه کنید و وزن طلای خود را با آن بسنجید.

  • تقلب در عیار

تعیین  دقیق عیار طلا نیاز به دادن آن به آزمایشگاه و به اصطلاح ری گیری دارد. این تقلب بیشتر در طلاهایی که تحت عنوان بدون اجرت و دست دوم خرید و فروش می شوند دیده می‌شود. اغلب این طلاها در کارگاهای غیر مجاز تولید و فروشنده آن‌ها را بدون اجرت یا زیر قیمت تابلو خریداری می‎کند و با توجه به بازار گرم طلای دست دوم ممکن است این طلاها چندین دست خرید و فروش شوند. تقلب این طلا تا زمانی که برای ری گیری نرود قابل تشخیص نیست. پیشنهاد می شود از خرید طلاهای متفرقه (که فروش آن‌ها نیز ممنوع است ولی همچنان در مغازه‌ها به وفور یافت می‌شود) خودداری کنید تا دچار ضرر و زیان نشوید.

  • فروش بدل به جای طلا

در این گونه تقلب بدلیجات را چند لایه آبکاری طلای ضخیم می کنند تا با محک زدن ساده قابل تشخیص نباشند. راه تشخیص اینگونه تقلب چیدن، شکستن یا ذوب طلا است که آن را مخدوش می کند. با رشد قارچ گونه کارگاه‌های غیر مجاز این نوع تقلب به شدت افزایش یافته به طوری که ختی این نوع زیورآلات چندین دست خرید و فروش می‌شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود حتماً از مکان‌های معتبر و دارای جواز کسب طلا را خریداری کنید و اسیر دام قیمت کم این نوع از طلاها نشوید.

  • گران فروشی در اقلام همراه

بسیاری از فروشندگان در طلاهایی که وزن کمی دارد و همراه مواردی همچون چرم، سنگ یا مروارید فروخته می‌شود اجرت را کاهش و قیمت اقلام همراه را افزایش می دهند. در این حالت چون وزن طلا کم هست قیمت تمام شده بسیار بیشتر از عرف قیمت کالا می‌شود حال آنکه خریدار تصور اجرت کمتری را برای طلا پرداخته است و برد کرده!

  • تقلب در فاکتور

فاکتور طلا می بایست سر برگ داشته باشد و آدرس فروشنده و مهر امضای او پایین برگه درج شود. همچنین فاکتورهای ارایه شده از واحدهای فاقد پروانه کسب (که به وفوور یافت می‌شوند) فاقد ارزش است. فاکتور طلا باید کاملا واضح باشد و مبلغ سود فروشند (حداکثر 7 درصد) وزن دقیق، اجرت ساخت و میزان مالیات ارزش افزوده به تفکیک در آن قید شود. محاسبه طلا ساده است و به راحتی از فرمول زیر حاصل می شود:

وزن طلا×(قیمت روز طلا+اجرت)×1.07×1.09

این نوع تقلب نیز رایج است و پیشنهاد می شود حتما خودتان محاسبات را انجام دهید.

  • گران فروشی در اجرت ساخت

اجرت ساخت یکی از مواردی است که مشتریان موقع خرید طلا به آن توجه ویژه‌ای دارند. ابتدا باید دید چرا طلا اجرت دارد و چرا اجرت‌ها با هم بسیار متفاوت است. اجرت طلا وابسته به سه عامل میزان کسری طلا در ساخت، ماشین آلات ساخت و زمان ساخت است. کسری طلا در واقع میزانی از طلا است که در عملیات ساخت، پلیسه گیری و پرداخت  از وزن طلای اولیه کسر می‌شود. دستگاه‌های ساخت طلا با همدیگر بسیار متفاوتند و دستگاه‌های پیشرفته تر بسیار گرانترند ولی کیفیت ساخت بهتری را ارایه می‌کنند. برای مثال آبکاری طلا را با دستگاه 1 تا 500 میلیون تومانی می توان انجام داد. اجرت های بازار طلا وابسته به این عوامل معمولا مشخص هستند و اندکی بین مغازه ها تغییر می کنند و اغلب بین 5 هزار تومان تا 14 هزا تومان برای النگو. 10 تا 18 هزار تومان برای سرویس های نرمال. 18 تا 35 هزار تومان برای سرویس های لوکس و 15 تا 35 هزارتومان کارهای سبک و فانتزی وابسته به کیفیت ساخت متغیر است. حال برخی از طلافروشان اقدام به عرضه طلاهای نو به صورت بدون اجرت می کنند که به این معنی است در فروش متحمل ضرر می‌شوند! که می بایست در خرید اینگونه طلاها اندکی تامل کرد.

وجود ناخالصی در طلا

در برخی موارد در طلاهای تو خالی مس یا گچ برای دیده شده است. این مورد در مورد طلاهای ساخته شده در کارگاه‌های بی نام و نشان رخ می دهد بنابراین طلاهای توخالی را فقط از برندهای معتبر همچون سیلون، جلوا، داماس، پرشین گلد و .. که دارای کد استانداردند خریداری کنید.

 

 

ارسال نظر